Kihagyás

Kikérdező

1. előadás

Klasszikus geometriák

Sorold fel a tanult klasszikus geometriákat, és hasonlítsd össze őket!
  • 4 tanult geometria van
    • Euklidészi síkgeometria
      • Egy egyeneshez egy rajta kívül fekvő ponton át egy nem metsző egyenes húzható → párhuzamosság
      • háromszög szögösszege 180 fok
      • pithagorasz tétel → a2 + b2 = c2
      • kör területe → πR2
    • Gömbi geometria
      • állandó pozitív görbületű (bármely irányba körbenézve olyan, mintha egy dombtetőn állnánk)
      • két egyenes mindig metszi egymást egy pontban → átmérő
      • egyenes = főkör = legrövidebb út
      • az egyenesek mindig metszők
      • háromszög szögösszege több mint 180 fok
      • pithagorasz tétel → a2 + b2 > c2
      • kör területe → több mint πR2
    • Hiperbolikus geometria
      • állandó negatív görbületű (vannak olyan irányok, ahonnan nézve a domb tetején vagyunk, és van, ahonnan a völgyben)
      • Egy egyeneshez egy rajta kívül fekvő ponton át több nem metsző egyenes húzható → több párhuzamos van
      • egyenes = legrövidebb út
      • háromszög szögösszege kevesebb mint 180 fok
      • pithagorasz tétel → a2 + b2 < c2
      • kör területe → kevesebb mint πR2
    • Projektív geometria
      • lényeg: a "végtelen" is része a síknak!
      • Két egyenes pontosan egy pontban metszi egymást → a végtelenben = ideális pontban
      • nincsenek párhuzamosok (mert mindenegyik egyenes mindegyiket metszi)
      • programozási előny → nincs szingularitás és speciális eset, mivel nincsenek párhuzamosok
Mi az a Mercantor térkép?
  • olyan térkép, ami szögtertó, de torzítja a távolságot és a területet
  • image-20210114135745662
  • A gömböt befoglaljuk egy hengerbe, majd annak egy pontját rávetítjük a henger falára, és a hengert (mivel 0 görbületű), már ki lehet teríteni torzulás nélkül a síkba. Ezen kívül függőlegesen torzítjuk, hogy a szögek megfeleljenek.
    • torzítás: x = λ és y = log(tan( π/4 + φ/2))
Szedd össze a tesszellációról tanultakat!
  • a tesszelláció jelentése: szabályos, egybevágó sokszögekkel való csempézés
  • Euklidészei geometria esetén csak (3, 6), (4, 4) és (6, 3) csempézés létezik
  • Hiperbolikus geometria esetén végtelen sok, mivel a sokszögek belső szöge bármilyen értéket felvehet
    • image-20210114141108715
Hasonlítsd össze a tanult klasszikus geometriákat a metsző egyenesek és a görbületük szempontjából!
Euklideszi Gömbi Hiperbolikus Projektív
1 nem metsző egyenes (párhuzamos) 0 nem metsző egyenes egynél több nem metsző egyenes 0 nem metsző egyenes
zérus görbületű pozitív görbületű negatív görbületű nem metrikus: végtelen is része

Vektoralgebra

Mi a vektor?
  • a vektor
    • írány és távolság
    • eltolás
  • két pont viszonyát jellemzi
Mutasd be a pontok és valós számok közötti tanult kapcsolatokat!
  • mérések → pontok és vektorok számszerűsítése (PONTOK → VALÓS SZÁMOK)
    • távolság rendelése pontpárhoz, hossz rendelése a vektorhoz és szög rendelése két vektorhoz
  • pontok megadása függvénnyel (VALÓS SZÁMOK → PONTOK)
    • r(t), ahol t például az idő paraméter → egy görbe
  • pontok leképzése valós számokká → pl minden térpontban megmérjük a hőt
  • transzformációk → (PONT → PONT)
Sorold fel a tanult vektorműveleteket!
  • összeadás és kivonás
    • összeadás → v = v1 + v2
      • image-20210131191738733
    • kivonás → v = v1 - v2
      • image-20210131191751345
    • kommutatív és asszociatív
  • skálázás
    • skalárral való szorzás → v1 = α*v
    • image-20210131191838217
    • disztributív
  • skalár szorzat (dot)
    • v1 * v2 = |v1|*|v2|*cos(α)
    • jelentése: egyik vektor vetülete a másikra * másik hossza
      • image-20210131192321155
    • tulajdonságok: nem asszociatív, de kommutatív és disztributív az összeadásra
    • vektor hosszának kiszámítása → saját magával vett skaláris szorzata → v * v = |v|2
    • egységbektor képzése → vektor elosztva az abszolútértékével
      • image-20210131192649971
      • (vektor elosztva a saját magával vett skaláris szorzatának négyzetgyökével)
    • 2 vektor bezárt szögének koszinusza
      • image-20210131192214858
    • két vektor merőleges, ha skalár szorzatuk nulla
  • vektor szorzat (cross)
    • |v1 × v2| = |v1|*|v2|*sin(α) → merőleges a két operandus által meghatározott síkra, majd ebből a jobbkézszabály szerinti
      • image-20210131193532172
    • jelentése:
      • operandusok által kijelölt terület
      • operandusokra merőleges vektor
      • (egyik vektor vetülete a másikra merőleges síkra + 90°-os elforgatás) * másik hossza
    • tulajdonságok: nem asszociatív, antiszimmetrikus (a × b = −b × a), disztributív az összeadásra
Mi az iránymenti derivált, és a gradiens
  • kiindulás: geometriánk minden pontjához egy skalár értéket rendelünk (pl pontban levő hőmérséklet), azonos hőmérsékletű pontokból szintvonalak lesznek
  • iránymenti derivált: image-20210201110756142
    • (egy v0 irányba Δs-el arrébb menve)
  • gradiens: amerre ez az iránymenti derivált maximálisimage-20210201110934692
    • (a szintvonalra merőleges irányba lesz a gradiens)
  • image-20210201110628262
Mutasd be a paraméter szerinti deriválást
  • image-20210201111259851
  • ide kellene még valami?
Mutasd be a kontravariáns és a kovariáns kordinátarendszerek közti különbségeket!
  • koordinátarendszer = geometriai referencia rendszer + hozzá tartozó mérési utasítás
  • Kontravariáns koordinátarendszer
    • az a és b vektort hányszor kell venni, hogy eljussunk az r pontba → r(x, y) = x***a* + y***b*
      • a = r'x és b = r'y
      • kontravariáns = ha megdublázzuk a bázisvektorokat (a, b), és szintén r-t akarjuk kifejezni, akkor a koordinátákat feleznünk kell (x, y)
    • image-20210201112623824
  • Kovariáns koordinátarendszer
    • vetítjük a pontot az egyenesekre
    • paraméter vonalak merőlegesek a koordináta tengelyekre (az adott koordináta tengelyre merőleges egyenesen lesznek az azonos koordinátájú pontok)
    • X = a * r és Y = b q* r
    • a = ∇X, b = ∇Y
      • kovariáns = egy irányba változik X és Y a bázisvektorokkal
    • image-20210201113135299
Mutasd be a Descartes koordináta rendszert!
  • alaptulajdonsága: bázisvektorai egység hosszúak és egymásra merőlegesek → a kontravariáns és kovariáns koordináták megegyeznek
    • r(x, y) = x***i* + y***j*
    • x = i * r és y = j * r
    • r'x = i és r'y = j
    • i = ∇x és j = ∇y
  • image-20210201114351932
  • műveletek Descartes koordinátákkal:
    • image-20210201114555207
  • vektoriális szorzat 2-3-4D-ben
    • image-20210201114739044
    • image-20210201114758266
    • image-20210201114811275

Differenciálgeometria

Mutasd be egy síkgörbe érintőjét és normálvektorát!
  • image-20210202105634629
  • görbe = mozgás → mivel a dinamika nem érdekes, a t nem feltétlenül idő
  • érintő iránya (v) → sebességvektor, ami a pálya idő szerinti első deriváltja
  • normálvektor → érintőre merőleges → (Nx, Ny) = (-Ty, Tx)
  • gyorsulás → a pálya idő szerinti második deriváltja
    • érintő irányú komponens (tangenciális) → pályamenti sebességet gyorsítja vagy lassítja
    • normál vektor irnyú komponens → sebesség irányát módosítja
    • sebesség állandó = érintő irányú gyorsulás nincsen (csak centripetális, ami a pontot a görbülő pályán tartja)
Mi a görbület?
  • görbület jele: κ
  • 4 definíciót tanultuk a görbülethez:
    • egysebességű mozgás centripetális gyorsulása → acp = v2/ R
      • az a gyorsulás, amit el kell szenvednünk, ha végigautózunk ezen a görbén, mégpedig állandó egységsebességgel
    • másodrendben simulókör sugarának reciproka
    • érintő elfordulása kis lépésnél → Δφ ≈ sin(Δφ) = Δs / R
      • image-20210118102441050
    • az az eltávolodás, ami Δs kicsiny távolság megtételekor megfigyelhető
      • image-20210202184321326
    • ezekből adódóan → image-20210202184417671
Hogy számíthatunk görbületet?
  • a következő képletet fogjuk használni: image-20210202185828970
    • ahol r'2 az első fundamentális forma, r'' pedig a második fundamentális forma
  • kezdjük a Δs2 (lépéshossz négyzete) kiszámolásával
    • másnével metrikaha a koordinátát egy picikét megváltoztatjuk, akkor ténylegesen a térben mekkora távolságot teszünk meg
    • image-20210202190216107
    • az itt megjelenő r'2 = metrikus tenzor (1. fundamentális forma) = görbéknél, a paraméter változás négyzete és a megtett út négyzete közötti kapcsolatot a görbe deriváltjának négyzete (=sebesség négyzete) teremti meg
  • majd számítsuk ki Δh-t → merőleges eltávolodás az érintőtől
    • image-20210202190642170

Analitikus euklideszi geometria

Nemeuklideszi geometria

Automatikus deriválás

2. előadás

3. előadás

4. előadás